لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: افغانستان 'منبع تروریزم' است؛ طالبان: این ادعا 'غلط و بی‌بنیاد' است


ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان (راست) و خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان (راست) و خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان

حکومت طالبان روز پنجشنبه ۲۸ مارچ (نهم حمل) اظهارات اخیر وزیر دفاع پاکستان را "غلط" و "بی‌بنیاد" خواند که در شبکه‌های اجتماعی، افغانستان را منبع مشکلات و تروریزم خوانده است.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه در یک پیام در شبکۀ ایکس نگاشت: "با توجه به افزایش حوادث تروریستی، به تغییر اساسی در وضعیت مرزها نیاز است. منبع تروریزم در پاکستان در افغانستان است و با وصف تلاش‌های ما، کابل هیچ پیشرفتی در این راستا ندارد."

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با رادیو تلویزیون ملی افغانستان که از سوی طالبان اداره می‌شود، این اظهارات وزیر دفاع پاکستان را رد کرده و بار دیگر گفت که اسلام‌آباد نباید بار بی‌مسوولیتی و ناکامی خود را به دوش همسایگان افگند.

مجاهد گفت: "ما این اظهارات را بی‌بنیاد می‌دانیم...این که افغانستان منبع مشکلات خوانده می‌شود، حرف غلط است، گریز از مسوولیت‌ها و توجیه ناکامی‌های شان [پاکستان] است."

وزیر دفاع پاکستان در ادامۀ این پیام همچنان مدعی شده است که مخفیگاه‌های تروریستان در افغانستان بوده و آزادانه از آنجا بر ضد پاکستان عملیات می‌کنند. او نگاشته است: "تردد تروریست ها باید متوقف شود. به این ترتیب هر دو کشور می‌توانند مانند همسایگان خوب سنتی روابط خود را ارتقا دهند و تسهیلات سفر از طریق پاسپورت و ویزا ادامه یابد انشالله."

ذبیح‌الله مجاهد ضمن رد این اتهامات خواجه آصف گفت: "جنگ تحریک طالبان پاکستان از دو دهه به اینسو با پاکستان ادامه دارد و این موضوع داخلی پاکستان است و ربط دادن آن با افغانستان بی‌انصافی و غلط است و ما آن را رد می‌کنیم. [مقام‌های پاکستانی] بروند راه حل مشکل را در داخل کشور خود جستجو کنند."

پاکستان در چند هفتۀ اخیر شاهد حملات خونین تندروان بوده است، به شمول حمله بر یک دفتر کنترول بندر گوادر و حمله بر یک پایگاه نظامی که منجر به کشته شدن هشت نظامی پاکستانی شد.

در پی حمله بر این پایگاه نظامی، پاکستان ساحاتی را در ولایت‌های خوست و پکتیکا در افغانستان آماج حملات هوایی قرار داد که با واکنش تند طالبان مواجه شد.

پیش از این نیز خواجه آصف در صحبت با صدای امریکا بر کنترول مرزها میان افغانستان و پاکستان تاکید کرده و هشدار داده بود: "اگر آنان به ما آسیب برسانند، مجبور به انتقام‌جویی خواهیم شد."

گروه

XS
SM
MD
LG