لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالقدیر فطرت،‌ رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان درگذشت


عبدالقدیر فطرت،‌ رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی
عبدالقدیر فطرت،‌ رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی

عبدالقدیر فطرت، رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان، روز یکشنبه ۲۸ اپریل (نهم ثور) در اثر بیماری که داشت، در ایالت ویرجینیای ایالات متحده امریکا درگذشت.

نزدیکان فطرت به صدای امریکا تایید کردند که رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان حوالی ساعت ۰۵:۰۰ پس چاشت یکشنبه به وقت محل در ایالت ویرجینیا در اثر بیماری سرطان درگذشت.

بر اساس بیوگرافی فطرت که در کتابش زیر عنوان ''تراژیدی کابل بانک'' بازتاب یافته، وی در سال ۱۹۶۳ میلادی در ولایت بدخشان افغانستان زاده شد. فطرت تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود، ولایت بدخشان، و تحصیلات ثانوی خود را در کابل به پایان رساند.

سپس فطرت تحصیلات خود را در رشته اقتصاد در پوهنتون بین المللی اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، به اتمام رساند و بعد‌ها کارشناسی ارشد خود را در علم اقتصاد از ایالات متحده به دست‌ آورد.

فطرت در جریان تهاجم نظامی اتحاد جماهیر شوری پیشین و پس از آن بیشتر عمر خود را در خارج از افغانستان سپری کرد. او در زمان اقامت خود در ایالات متحده به حیث مشاور در بخش اقتصادی در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ایفای وظیفه می‌کرد.

فطرت پس از سقوط حکومت نخست طالبان به افغانستان برگشت و در سال ۲۰۰۷ میلادی به حیث رییس بانک مرکزی مقرر شد. او به تاریخ ۲۷ جون ۲۰۱۱ زمانی که در ایالات متحده به سر می‌برد، از سمت‌اش استعفا کرد.

رییس بانک مرکزی حکومت پیشین افغانستان در آن زمان گفته بود که زندگی‌اش پس از آن با خطر مواجه شد که شماری از افراد مسوول در بحران کابل بانک را به شورای ملی افغانستان معرفی کرد.

اما سخنگوی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، در آن زمان فطرت را "یک مسوول فراری" خوانده بود.

فطرت پس از آنکه از سمت‌اش منحیث رییس بانک مرکزی استعفا کرد، کتابی را زیر عنوان ''تراژیدی کابل بانک'' به زبان‌های انگلیسی و سپس دری نوشت.

او در بخشی از این کتاب نوشته است که ''در پی اختلاف با رییس جمهور [حامد کرزی] بر سر حصول پول‌های غارت شده از متهمان کابل بانک و مجازات آنان، مجبور به ترک کشور گردید'' و از سمت ریاست بانک مرکزی افغانستان کنار رفت.

گروه

XS
SM
MD
LG