لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع پاکستان: خواستار منازعۀ مسلحانه با افغانستان نیستیم


خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان
خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در پی تنش‌های اخیر نظامی میان افغانستان و پاکستان می‌گوید که کشورش خواستار درگیر شدن در یک منازعۀ مسلحانه با افغانستان نیست.

حکومت پاکستان روز دوشنبه گذشته مواضعی را در ولایت‌های پکتیکا و خوست با ادعای هدف قرار دادن عناصر تحریک طالبان پاکستان، آماج حملات هوایی قرار داد و در واکنش به آن حکومت طالبان ادعا کرد که برخی تاسیسات نظامی پاکستان را هدف حملات راکتی قرار داده است.

خواجه آصف در گفتگوی ویژه با صدای امریکا گفت: "استفاده از نیرو آخرین گزینه است. ما خواستار منازعۀ مسلحانه با افغانستان نیستیم."

با اینحال، او هشدار داد که پاکستان می‌تواند گذرگاه‌ و مسیرهای ترانزیتی تجارتی میان افغانستان و هند را مسدود کند. او گفت: "اگر افغانستان با ما مانند دشمن معامله کند، پس چرا به آنان دهلیز تجارتی بدهیم؟"

حملات اخیر هوایی پاکستان بر افغانستان پس از آن صورت گرفت که تندروان روز شنبه با حمله بر یک پایگاه نظامی در وزیرستان شمالی، هفت منسوب نظامی پاکستان را کشتند. پاکستان مدعی است که این حمله در خاک افغانستان طراحی شده است، اما مقام‌های حکومت طالبان این ادعا را رد کرده اند.

خواجه آصف به صدای امریکا بار دیگر ادعا کرد که پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، تروریزم فرامرزی میان افغانستان و پاکستان افزایش یافته است. او خطاب به مقام‌های حکومت‌ طالبان در افغانستان گفت: "به این گونه ادامه داده نمی‌توانیم."

چند روز پیش، آصف درانی، نمایندۀ ویژه پاکستان در امور افغانستان در نشستی در انستیتوت مطالعات صلح پاکستان ادعا کرد که بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند که از طریق افغان‌ها از هند پول دریافت می‌کنند.

تحریک طالبان پاکستان روابط تنگاتنگ با طالبان افغان داشته و در جریان دو دهه شورشگری طالبان افغان بر ضد نیروهای امریکایی و ناتو و حکومت پیشین افغانستان، هرگونه حمایت را به این گروه که اکنون بر افغانستان حاکمیت دارد، فراهم کردند.

خواجه آصف به صدای امریکا گفت که در سفرش به کابل در فبروری ۲۰۲۳ و در دیدار با مقام‌های طالبان به آنان گفت که نباید اجازه دهند که "مرحمت‌های" گذشتۀ تحریک طالبان پاکستان، دستان مقام‌های حکومت طالبان را ببندد.

او گفت: "اگر تحریک طالبان پاکستان مرحمتی به شما کرده است و شما نیز مدیون آن استید، پس آنان را کنترول کنید. نگذارید که آنان [تحریک طالبان پاکستان] در حالیکه در کشور شما به سر می‌برند، بر ضد ما بجنگند و شما نیز متحد شان باشید."

طالبان ادعای پاکستان مبنی بر موجودیت پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان را در خاک افغانستان رد کرده و از پیامدهای اقدامات نظامیان پاکستانی بر خاک افغانستان هشدار داده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پی حملات اخیر پاکستان بر افغانستان هشدار داد: "پاکستان باید ملامتی عدم کنترول رویدادها، ناتوانی و مشکلات خویش را به دوش افغانستان نیاندازد، زیرا این چنین حوادث نتایج بسیار ناگواری را در قبال خواهد داشت که کنترول آن از اختیار پاکستان بیرون خواهد بود."

کارشناسان به این باور اند که حکومت طالبان در افغانستان هرچند امکانات حمله بر پاکستان را ندارند، می‌توانند در صورت افزایش پرخاشگری و حملات نظامیان پاکستانی، با توسل به روش‌های غیرمتعارف، به شمول حمایت فعالانه از تندروان ضد حکومت پاکستان، پاسخ بدهند.

با اینحال، خواجه آصف هشدارگونه، خطاب به حکومت طالبان در افغانستان گفت: "اگر آنان به ما آسیب برسانند، مجبور به انتقام‌جویی خواهیم شد."

وزیر دفاع پاکستان همچنان مدعی شد که حکومت طالبان در افغانستان از تحریک طالبان پاکستان به خاطری حمایت می‌کند که مبادا جنگجویان این گروه به شاخۀ خراسان گروه داعش بپیوندند، گروهی که حکومت طالبان در افغانستان با آن در جنگ است.

گروه

XS
SM
MD
LG