لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگوی هیات طالبان با معترضان در بدخشان؛ طالبان: وضعیت به حالت عادی برگشته است


تلاش طالبان برای تخریب مزارع کوکنار در بدخشان سبب درگیری و کشته شدن دو باشندۀ محل در ولسوالی‌های درایم و ارگوی آن ولایت شد.
تلاش طالبان برای تخریب مزارع کوکنار در بدخشان سبب درگیری و کشته شدن دو باشندۀ محل در ولسوالی‌های درایم و ارگوی آن ولایت شد.

منابع در بدخشان می‌گویند که هیات طالبان به رهبری فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز این گروه، برای پایان‌دادن به تظاهرات جاری در ولسوالی‌های دریم و ارگو، با سران قومی و علمای دینی صحبت کرده و برخی خواست‌های معترضان را نیز پذیرفته است.

یک منبع در فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان، روز سه شنبه هفتم می (۱۸ ثور) به صدای امریکا گفت که هیات اعزامی طالبان در بدخشان علاوه بر پذیرفتن برخی خواست‌های معترضان، به خانواده‌های افرادی که در درگیری با نیروهای طالبان کشته شدند، پول نقد نیز پیشنهاد کرده است.

حکومت طالبان هنوز به گونۀ رسمی در مورد نتایج سفر این هیات چیزی نگفته، اما وزارت داخلۀ این گروه گفته است که وضعیت در دو ولسوالی بدخشان به حالت عادی برگشته است.

دو باشندۀ محل روزهای جمعه و شنبه هنگام عملیات تخریب مزارع کوکنار در ولسوالی‌های درایم و ارگوی ولایت بدخشان پس از آن کشته شدند که با نیروهای طالبان درگیر شدند.

ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، هیاتی را به ریاست فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز نیروهای طالبان برای حل مشکلی که پس از اعتراضات علیه حکومت این گروه در ولایت بدخشان به وجود آمد، تعیین کرد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، معترضان می‌خواهند نیروهای طالبان که به غیرنظامیان در ولسوالی‌های درایم و ارگو تیراندازی کردند، محاکمه شوند. همچنان بر اساس گزارش‌ها، این معترضان خواسته اند تا نیروهایی که برای محو کشت کوکنار از سایر ولایات به بدخشان اعزام شده اند، تبدیل شوند.

بر اساس گزارش فرانس پرس، درگیری‌ها در ولسوالی‌های درایم و ارگو پس از آن آغاز شد که معترضان مردمی بر نیروهای موظف‌شدۀ طالبان برای تخریب کشت کوکنار سنگ پرتاب کردند و تلاش کردند موترهای آنان را آتش بزنند.

طالبان کشته‌شدن یک غیرنظامی را در ولسوالی درایم تایید کرده اند. مردم محل به خبرگزاری فرانس پرس گفته اند که در این درگیری‌ها شش غیرنظامی زخمی شدند.

این خبرگزاری بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که طالبان در کاهش تولید تریاک موفق بوده اند، اما عملیات آنها برای از بین بردن مزارع کوکنار آسیب زیادی به معیشت دهقانان وارد کرده و آنها را مجبور کرده است که تا پای جان برای جلوگیری از تخریب مزارع شان پیش بروند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، سال گذشته نیز یک نفر در ولایت بدخشان و دو نفر دیگر در ننگرهار هنگام مخالفت با تخریب مزارع کوکنار شان در درگیری با نیروهای طالبان کشته شده بودند.

دهقانان از رفتار تبعیض‌آمیز نیروهای تخریب کوکنار طالبان نیز شکایت کرده و مدعی شده اند که مقامات طالبان چشم خود را بر روی اقدامات این نیروها می‌بندند زیرا این نیروها روابط خوبی با مقامات دارند.

یک مرد ۲۹ ساله در ولسوالی ارگو که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که وقتی نیروهای طالبان برای جستجوی حاصلات کوکنار می‌روند، "درهای منازل را می‌شکنند و به خانه‌های مردم داخل می‌شوند".

او گفته است: "زمانی که مردم علیه شان مقاومت می‌کنند، آنها گلوله‌باری می‌کنند".

یک دهقان ۴۵ ساله دیگر نیز به این خبرگزاری گفته است که نیروهای امنیتی طالبان وارد خانه‌های مردم می‌شوند، آنان را توهین می‌کنند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

همچنان یکی دیگر از باشندگان ولسوالی ارگو گفته که مقام‌های محلی طالبان در روز جمعه که روز اقامه نماز است از خانه‌های ریش سفیدان و ملا امامان قریه‌ها بازدید می‌کنند.

در ویدیوهایی که از ولسوالی درایم در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، معترضان تابوت فرد کشته شده توسط افراد طالبان را حمل می‌کنند و شعارهای "مرگ بر امارت" را سر می‌دهند.

یکی از مقامات ارشد دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد به فرانس پرس گفته است: "این اعتراضات ممکن است نشان دهنده این باشد که دهقانان برای تامین نیازهای اولیه خود با کمبود منابع مواجه هستند. بنابراین، ارایه فرصت‌های معیشتی جایگزین، ممکن است به بهبود وضعیت کمک کند."

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در اپریل ۲۰۲۲ با صدور فرمانی کشت کوکنار را در افغانستان ممنوع کرد.

ملل متحد سال گذشته میلادی گزارش داد که کشت و تولید مواد مخدر در این کشور ۹۵ درصد کاهش یافته است، اما دهقانانی که عواید شان به کشت کوکنار متکی بود، تا ۹۲ درصد درآمدشان را از دست دادند.

گروه

XS
SM
MD
LG