لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض مردم بدخشان علیه طالبان؛ مجاهد: مشکل حل شد


جنگجویان طالبان در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان، تاریخ ششم می ۲۰۲۴
جنگجویان طالبان در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان، تاریخ ششم می ۲۰۲۴

حکومت طالبان از حل تنش‌های در ولایت بدخشان خبر داده است که بین باشندگان آن ولایت و نیروهای طالبان در هنگام اجرای عملیات محو کشتزارهای کوکنار به وجود آمده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت سه‌شنبه هفتم می (۱۸ ثور) با نشر سلسله پیام‌هایی در ایکس گفته است که هیات طالبان با بزرگان قومی و علمای دینی در حضور ریش‌سفیدان و نمایندگان ولسوالی‌های درایم و ارگوی بدخشان جلسه کردند.

مجاهد نگاشته است: "وعده صورت گرفت که مردم بدخشان از پروسه محو کوکنار حمایت می‌کنند و هیچ نوع مزاحمت به آن پروسه نخواهند داشت. همچنان کسانی که در اعتراض‌های چند روز قبل متضرر شده بودند به مشکلات آنها رسیدگی خواهد شد و من‌بعد هیچ نوع نزاع در این مورد رخ نخواهد داد."

دو باشندۀ محل روزهای جمعه و شنبه هنگام عملیات تخریب مزارع کوکنار در ولسوالی‌های درایم و ارگوی ولایت بدخشان پس از آن کشته شدند که با نیروهای طالبان درگیر شدند.

پس از کشته‌شدن دو نفر، باشندگان این دو ولسوالی علیه طالبان تظاهرات کردند و شعارهایی را بر ضد این گروه سر دادند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، معترضان می‌خواهند نیروهای طالبان که به غیرنظامیان در ولسوالی‌های درایم و ارگو تیراندازی کردند، محاکمه شوند. همچنان بر اساس گزارش‌ها، این معترضان خواسته اند تا نیروهایی که برای محو کشت کوکنار از سایر ولایات به بدخشان اعزام شده اند، تبدیل شوند.

برای حل این مشکل، هیاتی به ریاست فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز حکومت طالبان به بدخشان اعزام شد.

یک منبع در فیض‌آباد، مرکز بدخشان، روز سه شنبه هفتم می (۱۸ ثور) به صدای امریکا گفت که هیات اعزامی طالبان به این ولایت، علاوه بر پذیرفتن برخی خواست‌های معترضان، به خانواده‌های افرادی که در درگیری با نیروهای طالبان کشته شدند، پول نقد نیز پیشنهاد کرده است.

فصیح‌الدین فطرت، در یک پیام تصویری گفته است: "هیچ مشکلی باقی نمانده است و نیروهای ما که به خاطر تخریب کشت کوکنار آنجا رفته بودند، همه موسفیدان، علما، متنفذین و نمایندگان قومی که اینجا آمده بودند، به ما تعهد سپردند که ما با آن نیروهای همکاری می‌کنیم و خود ما با همکاری کشت کوکنار به مقداری که باقی مانده به تخریب آن متعهد استیم."

حکومت طالبان در حالی از حل اعتراضات مردمی در بدخشان خبر می‌دهد که فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز حکومت طالبان، به باشندگان ولسوالی‌های درایم و ارگوی ولایت بدخشان هشدار داده بود که اعتراضات شان را پایان دهند.

پیام صوتی منتسب به فطرت که از طریق وتس‌اپ به مقامات محلی طالبان فرستاده شده، روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

فطرت خطاب به مقامات طالبان گفته است که اگر معترضان به اعتراضات خود پایان ندهند، آنان برای سرکوب "بغاوت‌گران" نیروهای شان را از سایر مناطق به این ولسوالی‌ها اعزام کنند.

در همین حال، جنبش اعتراضی زنان تخار با حمایت از تظاهرات مردم درایم و ارگوی بدخشان، گفته است که طالبان نه تنها در بدخشان، بلکه در سایر ولایات نیز بر مردم "ظلم" روا می‌دارند.

این جنبش امروز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "افراد آنان [طالبان] با استفاده از زور سلاح به حریم خصوصی مردم تعرض می‌کنند که این گونه اعمال طالبان در بیش از دوسال سلطه‌ شان مثل آفتاب روشن بوده‌ است. بدخشان از جمله نمونه‌هایی است که در برابر جنایات و تعرض طالبان به حقوق و حریم خصوصی صدا بلند کردند."

اعضای این جنبش با اشاره بر اینکه طالبان با زور و سرکوب بر مردم حکومت می‌کنند، از باشندگان سایر ولایات خواسته اند که در کنار مردم ارگو و درایم بایستند و علیه طالبان صدا بلند کنند.

همچنان آنان از خاموشی سازمان‌های بین‌المللی در برابر آنچه "اختناق و خفقان" خوانده اند، انتقاد کردند.

در اعلامیه آمده است: "ما از این سازمان‌ها به‌ خصوص عفو بین‌الملل، حقوق بشر، محکمه لاهه می‌خواهیم طالبان را در موارد نقض گسترده حقوق بشر، کشتار‌های دسته جمعی محاکمه کنند".

این جنبش از جامعه جهانی خواسته است که "هیچ‌گونه همکاری سیاسی و مالی" با طالبان نداشته باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG