لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد: حمله بر انجنیران چینی در پاکستان در افغانستان طراحی شده بود 


تصویری پس از حملهٔ انتحاری بر کاروان موترهای انجنیران چینی
تصویری پس از حملهٔ انتحاری بر کاروان موترهای انجنیران چینی

اردوی پاکستان روز سه شنبه هفتم می (۱۸ ثور) ادعا کرد که یک حملهٔ انتحاری که در ماه مارچ جان پنج انجنیر چینی را گرفت، در افغانستان طرحریزی شده و توسط یک افغان انجام شد.

در ماه مارچ، یک بمگذار انتحاری با موتر حاملش یک کاروان وسایط انجنیران چینی را که مصروف کار در یک پروژهٔ بند آب در شمال‌غرب پاکستان بودند، آماج قرار داد و جان شش نفر را گرفت.

جنرال احمد شریف، سخنگوی اردوی پاکستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد گفت: "این حمله به گونهٔ کامل در افغانستان طرحریزی شده بود. موتری که در آن حمله استفاده شد نیز در افغانستان آماده شده بود و بمگذار انتحاری نیز یک شهروند افغانستان بود."

حکومت طالبان در افغانستان تا زمان نشر این گزارش در مورد این ادعای اردوی پاکستان واکنش نشان نداده است، اما در گذشته ادعاهای مشابه از جانب پاکستان را رد کرده بود.

سخنگوی اردوی پاکستان در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد، اما هشدار داد که برای به عدالت کشانیدن تسهیل کنندگان حملهٔ‌ ماه مارچ اقدامات لازمی روی دست گرفته خواهد شد.

شرف اضافه کرد: "پاکستان برای ریشه‌کن کردن شبکه‌های تروریستی و فراهم کردن حفاظت برای شهروندانش به هر قیمتی که باشد تلاش‌های همه جانبه به خرج خواهد داد."

نیروهای پاکستانی در ماه مارچ حملات هوایی را بر خاک افغانستان انجام دادند که به گفتهٔ مقامات این کشور در آن هشت دهشت افگن کشته شدند.

اما حکومت طالبان گفت که نیروهای هوایی پاکستان در ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی بمباران کردند که در نتیجۀ آن سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

وزارت دفاع حکومت طالبان پس از آن گفت که نیروهای سرحدی این گروه، در پاسخ به این حمله پاکستان، "مراکز نظامی پاکستان را در امتداد خط فرضی با تسلیحات ثقیله هدف قرار دادند".

اسلام آباد می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه به اعضای تحریک طالبان پاکستان که با حکومت این کشور در جنگ است، پناهگاه امن فراهم کرده است. اما طالبان افغان این ادعا را رد کرده اند.

در سال ۲۰۲۱، در اثر انفجار یک بم کنار جاده بر موتر حامل انجنیران در شمال غرب پاکستان، ۱۳ نفر از جمله نه شهروند چین کشته شدند.

دو سال پیش،‌ تندروان بلوچ حمله‌ای را در نزدیکی پوهنتون کراچی انجام دادند که در آن سه شهروند چین جان باخت. این گروه تعهد کرده بود که حملات بیشتر را بر شهروندان چین انجام خواهد داد.

گروه‌های مختلف تندروان بلوچ در گذشته مسوولیت حملات بر پروژه‌های مرتبط به دهلیز اقتصادی چین-پاکستان را به دوش گرفته اند.

بلوچستان کم نفوس ترین ایالت اما سرشار از منابع طبیعی و منرال‌‌ها است. بلوچ‌ها از دیر زمان شکایت دارند که از عواید بلوچستان سهم منصفانه به آنان داده نمی‌شود و این نارضایتی سبب قیام و شورشگری بیش از ده گروه جدایی طلب بلوچ بر ضد حکومت پاکستان شده است.

در این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس‌پرس، رویترز و روزنامۀ دان استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG