لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان خبرنگار افغان را پس از ۴۸ روز از بند رها کردند


رامین امیری، مدیر مسوول تلویزیون صلح
رامین امیری، مدیر مسوول تلویزیون صلح

مرکز خبرنگاران افغانستان از رهایی رامین امیری، مدیر مسوول تلویزیون صلح، در هرات که در ۴۸ روز گذشته در زندان طالبان به سر می‌برد، خبر داده و ضمن استقبال از این اقدام، خواستار رسیدگی به پروندۀ امیری از طریق راهکارهای قانونی شده است.

این نهاد حامی خبرنگاران افغان روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که امیری در پیوند به یک قضیۀ "مالی" از سوی ادارۀ استخبارات طالبان بازداشت شده بود و با ارایۀ ضمانت از بند رها، اما پروندۀ او به محکمه فرستاده شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که امیری به تاریخ دوم حمل سال روان به ادارۀ استخبارات طالبان احضار شده و به اتهام "موضوع مالی مرتبط با کارهای رسانه‌ای" بازداشت و پس از چندی به زندان مرکزی ولایت هرات منتقل شد.

در خبرنامۀ مرکز خبرنگاران افغانستان، احضار و بازداشت طولانی مدت امیری "بدون اینکه مراحل قانونی رعایت شده باشد، خلاف قوانین رسانه‌ها" خوانده شده و به گفتۀ این نهاد، شکایت احتمالی از این خبرنگار افغان باید "عادلانه و از طریق کمیسیون شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای" رسیدگی شود.

بر اساس شاخص آزادی مطبوعات در جهان که توسط سازمان خبرنگاران بدون مرز تهیه شده، افغانستان در میان بدترین کشورها برای خبرنگاران رده بندی شده است. بر اساس گزارش این نهاد زیر عنوان "شاخص آزادی مطبوعات در جهان - ژورنالیزم در سال ۲۰۲۴ زیر فشار سیاسی" افغانستان به دلیل مرگ و میر و توقیف خبرنگاران از رهگذر آزادی مطبوعات ۲۶ پله‌ سقوط کرده و در جایگاه ۱۷۸‌ قرار گرفته است.

هفتۀ گذشته، کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات از طالبان خواست تا در زمینۀ تامین امنیت و مصوونیت خبرنگاران افغان اقدام کرده و "قضایای خبرنگاران و رسانه‌ها را بر اساس احکام قانون رسانه‌های همگانی و از طریق کمیسیون تخطی رسانه‌ها" رسیدگی کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز با نشر گزارشی در آستانۀ روز جهانی آزادی مطبوعات از تشدید محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد و ادامه بازداشت گسترده خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از پیامد ادامه این روند هشدار داد.

این مرکز در گزارشش گفته است: "یافته‌ها نشان می‌دهد که از ماه می سال ۲۰۲۳ تا اکنون [می ۲۰۲۴] رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور به لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی‌ و قانونی‌شان با محدودیت‌های بسیار بیشتری نسبت به دوره زمانی قبل از آن (می ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳) مواجه بودند و حقوق‌شان به شکل گسترده‌تری نقض شده است".

این نهاد گفته است که از می ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴ کم از کم ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که شامل ۷۲ مورد تهدید و ۶۴ رویداد بازداشت خبرنگاران است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با بیان اینکه محدودیت‌ها بر خبرنگاران و رسانه‌ها از سوی طالبان افزایش یافته، گفته است که علاوه بر مداخلۀ استخبارات، وزارت امر به معروف نیز با مداخله در امور کار رسانه‌ای، احضار، بازجویی و بازداشت خبرنگاران را با گذشته زمان افزایش داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG