لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران افغان از محدودیت‌های روز افزون طالبان بر رسانه‌ها شاکی اند


طالبان همواره خشونت و وضع محدودیت بر خبرنگاران را رد کرده و مدعی شده اند که از خبرنگاران و رسانه‌ ها به شرطی حمایت می‌ کنند که عملکرد خلاف "اصول شرعی" نداشته باشند.
طالبان همواره خشونت و وضع محدودیت بر خبرنگاران را رد کرده و مدعی شده اند که از خبرنگاران و رسانه‌ ها به شرطی حمایت می‌ کنند که عملکرد خلاف "اصول شرعی" نداشته باشند.

خبرنگاران در افغانستان از عدم دسترسی به اطلاعات، مشکلات اقتصادی و بازداشت‌های خودسرانه از سوی طالبان شاکی اند و می‌گویند که در مدت نزدیک به سه سال حاکمیت طالبان در آن‌کشور محدودیت‌ها روز به روز بر آنان بیشتر شده است.

کارمندان و دست اندرکاران رسانه‌ها در افغانستان ادعا می‌کنند که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان، به شمول عدم موجودیت قانون مشخص برای رسانه‌ها، آنان با مشکلات و محدودیت‌های گوناگون مواجه اند.

حبیبه صها، خبرنگار رادیو سلام، گفت: "محدودیت‌های وضع شده روی رسانه‌ها و کار خبرنگاری در افغانستان متاسفانه باعث شده که رسانه‌ها به صورت درست کارشان را انجام داده نتوانند. و همچنان ما نگران این استیم که اگر این محدودیت‌ها پا برجا باشد روزی به نام آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها چیزی وجود نداشته باشد."

اما وضع محدودیت‌ها یگانه مشکل خبرنگاران نیست، عدم دسترسی به معلومات از جانب طالبان، نیز برای رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان آزمون بزرگی است.

کریم (نام مستعار)، خبرنگار افغان، گفت: "ما خبرنگارها با چالش‌ها مواجه بودیم و استیم که از این چالش‌ها ما گفته می‌توانیم که عدم دسترسی به اطلاعات است که سخنگوها و مقام‌های سرپرست اطلاعات را با خبرنگاران در اسرع وقت شریک نمی‌سازند که باعث شده اکثر گزارش‌ها بدون منبع طالبان نشر شود."

به گفتۀ کریم این تنها مشکل آنها نیست بلکه با موجودیت مشکلات اقتصادی تعداد زیاد رسانه ها مسدود شد که اکثر خبرنگاران وظایف شان را از دست دادند و به انجام کارهای شاقه رو آوردند.

کریم همچنان از بازداشت های خود سرانه شاکی است. او گفت: "بازداشت های خود سرانهٔ خبرنگاران از سوی نیرو های استخبارات طالبان بوده. در اکثر نشست های خبری مثلاً خبرنگاران بازداشت شده و بدون کدام دلیل بازداشت شده و کمیسیون تخطی رسانه ها که در حال حاضر فعال است به حیث یک سمبول فعال است و هیچ کاری برای خبرنگاران انجام نمی دهد."

در همین حال احمد قریشی، رییس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان در افغانستان شاهد عقبگرد در زمینه آزادی رسانه ها بوده است.

قریشی گفت: "در حالیکه هیات حاکم قوانین رسانه ای از جمله قانون رسانه ها را اجرایی اعلام کرده اما همزمان دستورالعمل هایی را هم صادر کرده. این دستورالعمل ها که شمار آن به ۱۷ مورد می رسد، در حقیقت در تضاد با قوانین رسانه‌ای است و سرکشی از آنها جرم پنداشته می‌شود."

آقای قریشی در اشاره به نقض حقوق خبرنگاران از جانب طالبان می گوید: "از آن زمان تا آخر ماه حوت سال ۱۴۰۲ ما در مرکز خبرنگاران افغانستان ۴۵۷ رویداد نقض حقوق خبرنگاران و رسانه ها را ثبت کردیم که شامل سه رویداد جان باختن خبرنگاران و کارمندان رسانه ای است. ۲۱۹ مورد بازداشت و متباقی رویداد های تهدید و خشونت فزیکی است."

با این حال طالبان همواره خشونت و وضع محدودیت بر خبرنگاران را رد کرده و مدعی شده اند که از خبرنگاران و رسانه‌‌ها به شرطی حمایت می‌ کنند که عملکرد خلاف "اصول شرعی" نداشته باشند.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

گروه

XS
SM
MD
LG