لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا ارسال مهمات سنگین را به اسراییل متوقف کرد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) تایید کرد که فراهم آوری مهمات سنگین امریکایی به اسراییل متوقف شده است.

آستن گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به خاطر تصمیم اسراییل برای حمله بر شهر رفح در جنوب غزه این اقدام را کرده است، زیرا به گفتۀ وی واشنگتن معتقد است که این حمله می‌تواند زندگی غیرنظامیان فلسطینی را در معرض خطر قرار دهد.

آستن، اولین مقام ارشد حکومت امریکا است که در مورد آنچه تغییر احتمالی سیاست ایالات متحده در قبال تسلیح اسراییل تلقی می‌شود، ابراز نظر کرد. با اینحال آستن تاکید کرده است که تعهد ایالات متحده به دفاع از اسراییل "آهنین" باقی می‌ماند.

وزیر دفاع ایالات متحده در جلسۀ استماعیۀ کانگرس ایالات متحده گفت که این تصمیم "هنوز نهایی نشده" است و روی چگونگی این پروسه غور صورت می‌گیرد. آستن تاکید کرد که ایالات متحده ترجیح می‌دهد که "هیچ جنگ بزرگی در رفح" صورت نگیرد و حداقل در هر عملیات اسراییل، از جان غیرنظامیان محافظت شود.

پیش از این یک مقام دیگر ارشد ایالات متحده، که نخواست نامش گرفته شود، بیان کرد که واشنگتن پس از بررسی تسلیحاتی که ممکن از آن در شهر رفح کار گرفته شود، ارسال بم‌های ۹۰۰ کیلوگرامی و ۲۲۵ کیلوگرامی را به اسراییل متوقف کرده است.

در هفت ماه گذشته که اسراییل با گروه حماس درگیر جنگ است، این اولین بار است که ایالات متحده ارسال برخی تسلیحات را به آن کشور متوقف می‌کند، هرچند جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که حمایت واشنگتن از اسراییل "آهنین" است.

سخنگوی حکومت اسراییل، روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) در پیوند به گزارش‌ها در مورد توقف ارسال این تسلیحات به اسراییل گفت که حکومت اسراییل در این مورد چیزی برای گفتن ندارد.

یک مقام ارشد اسراییلی که از تایید این گزارش خودداری کرد، به شرط فاش نشدن نامش گفت: "اگر ما مجبور شویم، با ناخن‌های خود خواهیم جنگید و کاری را که باید بکنیم، می‌کنیم."

حمله بر رفح

این گزارش در حالی نشر شده است که اردوی اسراییل، سرحد میان غزه و مصر را در رفح، بروز سه شنبه، در کنترول خود درآورد و باعث مختل شدن یک مسیر حیاتی انتقال امداد شد.

باشندگان و مقامات در شهر رفح از اصابت گلوله های شلیک شده توسط تانک های اسراییلی بر عمارت شورای شهری رفح، خبر دادند.

احمد الصوفی، شاروال رفح، از جامعه جهانی خواست تا مداخله کرده و مانع این "فاجعه بشری با حجم بزرگ" شوند. او گفت که در جاده‌های شهر رفح، صدای "گریه مردم و خانواده‌هایی که از هم متلاشی شدند" طنین انداز است.

اردوی اسراییل می‌گوید که ساختارهای مرتبط به گروه حماس را در چند ساحۀ شهر رفح یافته است و سربازان اسراییلی در حال انجام تهاجم هدفمند در سمت گذرگاه رفح در غزه و بمباران باریکه غزه اند. اسراییل دو روز پیش به باشندگان شرق رفح دستور داد که این ساحه را ترک کنند.

مذاکرات آتش‌بس در مصر

موضع ایالات متحده در قبال تهاجم اسراییل بر شهر رفح، این است که اسراییل یک عملیات زمینی را در رفح که در آن میلیون ها تن زندگی می‌کنند و جایی برای رفتن ندارند، نباید انجام دهد.

ایالات متحده که به دنبال جلوگیری از تهاجم اسراییل بر رفح است، می‌گوید که معتقد است که پیشنهاد بازنگری شده حماس برای آتش بس، ممکن باعث پیشرفت مذاکرات در مصر شود. این مذاکرات که در چند روز گذشته با بن‌بس روبرو شده بود، روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) از سر گرفته شد.

دو منبع مصری گفتند که هر پنج هیات شامل در مذاکرات برای آتش بس، که شامل حماس، اسراییل، ایالات متحده، قطر و مصر است، به آغاز مجدد این مذاکرات، واکنش مثبت نشان دادند و انتظار می‌رود که این گفتگو ها، روز چهارشنبه نیز ادامه یابد.

یک منبع حکومت اسراییل گفت که ویلیم برنز، رییس اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده روز چهارشنبه از قاهره به اسراییل سفر کرد تا با بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل و مقام‌های ارشد اداره استخبارات اسراییل (موساد) ملاقات کند.

این مذاکرات در حالی در قاهره جریان دارد که اسراییل روز دوشنبه، پیشنهاد سه مرحله‌‌ای تایید شده از سوی حماس را غیر قابل قبول خواند و دلیل آنرا، ترسیم کمرنگ شرایط در این پیشنهاد خواند.

جان کربی، سخنگوی قصر سفید در مورد این متن ارایه شده از سوی حماس، گفت که این پیشنهاد جدید حماس نشان می‌دهد که خلا های باقیمانده را می‌توان "به کلی برطرف کرد".

طبق معلومات چند منبع، این پیشنهاد حماس، شامل شش هفته آتش بس در مرحله اول، افزایش انتقال امداد به غزه، رهایی ۳۳ گروگان اسراییلی (زنده یا مرده) و رهایی ۳۰ زن و کودک فلسطینی از زندان‌های اسراییل در بدل رهایی هر گروگان اسراییلی، می‌گردد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG