لینک های دسترسی

Breaking News

اعمار بندر شناور به هدف ارسال کمک‌های بشری به غزه تکمیل شد - پنتاگون


تصویری که سنتکام از روند ساخت بندر شناور کمک رسانی به مردم غزه منتشر کرده است
تصویری که سنتکام از روند ساخت بندر شناور کمک رسانی به مردم غزه منتشر کرده است

وزارت دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه هفتم می (۱۸ ثور) گفت که کار اعمار بندر شناور به منظور ارسال‌ کمک‌های بشردوستانه به غزه تکمیل شده، اما به دلیل آب و هوای نامناسب، در شرایط کنونی انتقال این بندر که از دو بخش تشکیل شده است، مصوون نیست.

این بندر شناور که اردوی ایالات متحده کار ساخت آنرا در ماه اپریل آغاز کرد، دست‌کم ۳۲۰ میلیون دالر هزینه خواهد برد. هدف از اعمار این بندر شناور، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

فلسطینی‌هایی که در نوار غزه زندگی می‌کنند، از هفت ماه به اینسو به دلیل جنگ میان اسراییل و گروه حماس و محاصرۀ غزه توسط نظامیان اسراییلی، نیاز شدید به کمک‌های بشردوستانه دارند.

سازمان‌های بین المللی از جمله ملل متحد بار‌ها هشدار داده‌اند که مردم غزه در آستانه قحطی قرار دارند و اگر کمک‌های بشردوستانه به موقع فراهم نشود،‌ فاجعه انسانی در این ساحه رخ خواهد داد.

سبرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، گفته است که کار اعمار این بندر شناور که متشکل از دو بخش است،‌ تکمیل شده و منتظر تصمیم نهایی است تا به مقصد اصلی انتقال داده شود.

سینگ به خبرنگاران گفت که بر اساس پیش‌بینی آب و هوا، باد‌های شدید و موج‌های بلند دریا، جابجایی مصوون این بندر شناور در چنین وضعیت مناسب نیست. او گفت که بخش‌هایی ای این بندر شناور و کشتی‌های نظامی که در ساخت آن دخیل بوده‌اند، هنوز در بندر اشدود اسراییل مستقر‌اند.

این سخنگوی پنتاگون افزود که فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) متعهد است که این بندر را در آینده نزدیک به موقعیت تعیین شده آن جابجا کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، طرح‌ ساخت این بندر را در اوایل ماه مارچ پس از آن اعلام کرد که اسراییل مانع ورود کمک‌های بشری به غزه از طریق گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه رفح شد.

پس از جابجایی این بندر شناور، کشتی‌های تجارتی، کمک‌های بشردوستانه را از طریق همین بندر فراهم خواهد کرد و سپس کمک‌ها برای مردم غزه توزیع خواهد شد.

قصر سفید بار‌ها تاکید کرده است که مسدود کردن گذرگاه رفح و سایر گذرگاه‌ها ''غیرقابل قبول'' است و نیاز است تا اسراییل این تصمیم را لغو کند.

ایالات متحده در عین حال کمک‌های بشردوستانه را از طریق هوا برای مردم غزه فراهم می‌کند. اما کمک‌ها از طریق هوا برای جمعیت ۲.۲ میلیون غزه کافی نیست. سنتکام با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحده تا حالا ۱۲۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه را از طریق هوا برای مردم غزه پرتاب کرده است.

حملات نظامیان اسراییلی بر غزه در پی حمله گروه حماس، در هفتم ماه اکتوبر سال گذشته بر اسراییل، آغاز شد که طبق معلومات مقامات اسراییلی در این حمله کم و بیش۱۲۰۰اسراییلی کشته و ۲۵۲ اسراییلی دیگر گروگان گرفته شد.

طبق معلومات وزارت صحت در باریکه غزه که تحت کنترول گروه حماس قرار دارد، در تهاجم اسراییل بر غزه، تاکنون بیش از ۳۴۷۸۹ فلسطینی کشته شده است؛ بخش اعظم نوار غزه به صورت کامل تخریب شده و بیش از دو میلیون جمعیت این باریکه با بحران شدید بشری دست و پنجه نرم می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG