لینک های دسترسی

Breaking News

انکشاف آزمایش دقیق، ارزان و سریع توبرکلوز


میرلی کاماریزا، انکشاف دهنده آزمایش سریع و ارزان تشخیص توبرکلوز
میرلی کاماریزا، انکشاف دهنده آزمایش سریع و ارزان تشخیص توبرکلوز

یک متخصص بخش زیست مالیکولی در دانشگاه کالیفورنیا در لاس انجلس، آزمایشی را اختراع کرده که بیماری توبرکلوز را به طور سریع، دقیق و ارزان تشخیص می‌کند.

میرلی کاماریزا، در سال‌های ۱۹۹۰ در بروندی بزرگ شده و افرادی را که در اثر توبرکلوز فوت کرده اند، دیده است، هرچند این بیماری عفونی شش‌ها به کلی قابل درمان است. این تجربه کودکی او را واداشت تا یک ساینسدان شود.

کاماریزا به صدای امریکا گفت: "تجربه ام انگیزه اصلی برای مطالعه بیماری های عفونی و انکشاف شیوه های تشخیصیه است که بتواند در جاهایی مثل کشور من، بروندی، عملی شود. تا بتوانیم این بیماری را مثل کشورهای توسعه یافته ریشه کن کنیم."

اکنون کاماریزا به حیث متخصص زیست مالیکولی در دانشگاه کلیفورنیا در لاس انجلس ایفای وظیفه می‌کند. او یک آزمایش ساده و در عین حال موثررا برای تشخیص این بیماری که هنوز هم سالانه بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به آن می‌میرند، ارایه می‌دهد.

یک نوع آزمایش ساخته شده از مواد قندی پس از مخلوط شدن با آب دهن و بلغم یا خون مریض، می‌تواند بیماری توبرکلوز را در ظرف چند ساعت تشخیص دهد.

کاماریزا گفت: "منشای نظریه ما این بود تا روی چیزی کار کرد که باکتریا بلعیدن آنرا دوست داشته باشد، مثلاً شکر در تجربه ما. سپس وقتی بایو سنسر را روی آن گذاشتیم، دیدیم که کارکرد بسیار عالی بود."

آزمایشات موجود توبرکلوز مشکلات و نواقص خاص خود را دارد.

تریسی جانسن، رییس علوم زیست شناسی دانشگاه کلیفورنیا در لاس انجلس می‌گوید که آزمایشات موجود ممکن هفته‌ها طول بکشد، مثل یک آزمایش کلچر می‌تواند نتیجه کاذب ثبت کند و آزمایشات مالیکولی گران تمام می‌شود. او گفت که روش تشخیصیۀ کاماریزا بسیار ساده و ارزان است.

طبق گزارش سازمان صحی جهان، ۱.۳ میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز در سال ۲۰۲۲ جان باختند.

کاماریزا می‌گوید که آزمایش آنان نشان می‌دهد که باکتریا زنده یا مرده است و یا اینکه از شخص مصاب به دیگران سرایت می‌کند یا نه و هم به زودی مشخص می‌سازد که تداوی بیمار موثر است یا نه

او گفت: "پودری را که ما می‌سازیم بسیار ارزان است. برای یک آزمایش به ارزش یک دالر یا کمتر پودر نیاز است."

اما ابتدا باید این شیوه آزمایش، آزمایش کلینکی برنامه ریزی شده در یوگندا را سپری کند تا دیده شود که در دنیای واقعی چگونه کار می‌کند. کاماریزا می‌گوید که اگر مورد قبول قرار گیرد از این آزمایش علاوه بر کشور های روبه انکشاف در ایالت کالیفورنیا نیز که سال گذشته شاهد افزایش موارد توبرکلوز بود،‌ استفاده خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG