لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان سه خبرنگار محلی را در خوست آزاد کردند


مرکز خبرنگاران افغانستان از رهایی سه خبرنگار محلی در خوست خبر می‌دهد که ریاست امر به معروف طالبان در آن ولایت شش روز قبل آنها را بازداشت کرده بود.

این مرکز با نشر اعلامیه‌ای گفت که اسماعیل سعادت، خبرنگار رادیو ناز، وحیدالله معصوم خبرنگار رادیو اقرا و احسان‌الله تسل، خبرنگار رادیو ولس غژ (صدای مردم)، حوالی ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۸ اپریل (نهم ثور) آزاد شدند.

در اعلامیه آمده است: "ریاست امر به معروف و نهی از منکر خوست صبح روز دوشنبه سوم ماه ثور در ابتدا مدیران این سه رادیو را به بهانه شرکت در یک نشست مشترک دعوت کرده بود، اما در نبود مدیران رادیوها، سه خبرنگار به نمایندگی از آن‌ها به جلسه مورد نظر رفته بودند [که بازداشت شدند]."

سازمان گزارشگران بدون مرز، پنجشنبۀ هفته گذشته خواستار رهایی این خبرنگاران شده و گفته بود که علاوه بر پخش موسیقی، آنان متهم اند که به شنوندگان زن اجازه می‌دهند تا در جریان برنامه‌های زنده تماس بگیرند و صحبت کنند.

طالبان در اگست ۲۰۲۱ زمانی که دوباره در افغانستان حاکم شدند، نشر موسیقی را در رسانه‌های ممنوع کردند، اما ممنوعیت تماس تیلفونی دختران و زنان با رسانه‌ها، یک موضوع تازه است.

قوماندان امنیه طالبان در خوست، تماس‌های تیلفونی زنان را در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به تاریخ ۲۴ فبروری برای جلوگیری آنچه "فساد اخلاقی" تلقی می‌کند، ممنوع کرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که روز یکشنبه نشستی با حضور نمایندگان دفتر والی، امر به معروف، اطلاعات و فرهنگ، استخبارات و فرماندهی امنیه و خبرنگاران محلی در دفتر والی خوست، در ارتباط با موضوع بازداشت این خبرنگاران برگزار شد.

در اعلامیه به نقل از شرف الدین نقره کار، رییس امر به معروف خوست آمده است که این خبرنگاران بدون هیچ شرطی آزاد می‌شود، اما او هشدار داده است: "در صورتی که پس از این کارمندان رسانه‌‌ها دستورالعمل‌های رسانه‌ای را رعایت نکنند، محاکمه خواهد شد."

همچنان اعلامیه گفته است:‌ "مرکز خبرنگاران افغانستان با استقبال از آزادی این سه خبرنگار، خاطر نشان می‌سازد که بازداشت آنان در همان ابتدا غیر قانونی بود و نباید آزادی‌شان سلب می‌شد."

این مرکز تاکید کرده است که باید هرگونه شکایت از خبرنگاران بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای پیگیری شود.

آمار سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد که دست‌کم ۲۵ خبرنگار در سال ۲۰۲۳ در افغانستان بازداشت شدند که در فهرست جهانی آزادی مطبوعات این سازمان در سال ۲۰۲۳ این کشور در بین ۱۸۰ کشور در ردۀ ۱۵۲ قرار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG