لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: در تطبیق پروژۀ لوله گاز با ایران به فشارها تسلیم نخواهیم شد


ایران در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که بخش‌های این لوله که در خاک ایران واقع شده، اعمار شده و حدود دو میلیارد دالر صرف ساختن آن شده است.
ایران در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که بخش‌های این لوله که در خاک ایران واقع شده، اعمار شده و حدود دو میلیارد دالر صرف ساختن آن شده است.

اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان، به روز سه شنبه هفتم می (۱۸ ثور) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پاکستان در زمینۀ تطبیق پروژۀ لولۀ انتقال گاز با ایران که بارها به تاخیر افتاده است، عقب نشینی نمی‌کند.

دار، بدون گرفتن نام ایالات متحده، ابراز داشت که "ما به کسی اجازه دادن رای ممتنع، یا ویتو، را (در مورد این پروژه) نخواهیم داد".

پاکستان و ایران، قراداد این پروژه را در ماه جون سال ۲۰۰۹ امضا کردند که می‌تواند روزانه بین ۷۵۰ میلیون تا یک میلیارد متر مکعب گاز را به پاکستان که با کمبود شدید انرژی مواجه است، فراهم کند.

ایران در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که بخش‌های این لوله که در خاک ایران واقع شده، اعمار شده و حدود دو میلیارد دالر صرف ساختن آن شده است. اما تطبیق این پروژه در پاکستان، به دلیل نگرانی‌ها از معروض شدن با تحریم‌های ایالات متحده، بار بار به تاخیر افتاده است.

کسب معافیت از امریکا

حکومت پاکستان در ماه مارچ سال روان گفت که در صدد کسب معافیت از تحریم‌های ایالات متحده بر ایران است تا این پروژه در خاک پاکستان نیز به پایۀ اکمال برسد. با اینحال، ایالات متحده گفته است که از این پروژه حمایت نمی‌کند و به پاکستان هشدار داده است که از تطبیق این پروژه پرهیز کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ماه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: "ما همواره به همگان توصیه کرده ایم که تجارت با ایران با خطر مواجهه با تحریم‌های ایالات متحده همراه است و به همه توصیه می‌شود که این موضوع را با دقت تحت غور قرار دهند."

دار به خبرنگاران در اسلام آباد گفت: "حکومت (پاکستان) تصمیم خواهم گرفت که کدام کار، چی‌وقت و چگونه، بر اساس علایق پاکستان، انجام شود و این کار به ما دیکته نخواهد شد."

به دلیل نگرانی از اقدام حقوق ایران، حکومت سرپرست پیشین پاکستان در ماه فبروری سال روان ساختن ۸۰ کیلومتر از این لوله گاز را تصویب کرد تا از پرداخت ۱۸ میلیارد دالر جریمه به ایران به دلیل تاخیر این پروژه جلوگیری کند.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، که در ماه مارچ سال جاری، عهده دار این وظیفه شد، اعمار این لوله گاز را تاکنون آغاز نکرده است.

در یک اعلامیه مشترک که بعد از ختم سفر ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، به پاکستان در اواخر ماه اپریل نشر شد، به این لوله گاز اشاره اندکی شده بود و این موضوع باعث برانگیختن گمانه‌زنی ها شد که ممکن این پروژه در مسیر درستی قرار نداشته باشد.

دار به خبرنگاران گفت: "ما باید متوجه علایق خود باشیم و بر تعهدات خود غور کنیم". او این نظریه را رد کرد که پاکستان این پروژه را به دلیل فشار از سوی ایالات متحده، به تعویق می‌اندازد ولی اذعان کرد که این لوله گاز "یک موضوع پیچیده" است.

پیامد معامله با ایران

بعد از سفر رییسی به پاکستان که در آن، هر دو جانب متعهد به افزایش تجارت دوجانبه تا ۱۰ میلیارد دالر شدند، وزارت خارجه ایالات متحده، بار دیگر هشدار داد که اسلام آباد ممکن به دلیل تجارت با ایران، با مشکلات مواجه شود.

ویدانت پتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه اپریل، بیان داشت که آنها به هر جانبی که قصد معامله تجارتی را با ایران دارد توصیه می‌کنند که "از خطر تحریم ها" آگاه باشند.

پاکستان با جمعیت حدود ۲۴۰ میلیون نفر، با کمبود شدید انرژی و پول نقد مواجه است و به واردات مواد سوخت ارزان قیمت از کشور همسایه نیاز دارد. پاکستان اکنون اکثر نیازمندی های خود را در بخش انرژی، با واردات گران قیمت نفت و گاز از کشور های خلیج، تامین می‌کند.

عربستان سعودی، رقیب سرسخت ایران، که پاکستان به حمایت مالی آن، متکی است نیز مخالف این پروژه لوله گاز است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در اواخر ماه اپریل گفت که اسلام آباد در حال گفتگو با واشنگتن برای رسیدگی به نگرانی ها در مورد این لوله گاز است.

بلوچ، در یک کنفرانس مطبوعاتی هفته وار، بیان داشت که آنها متوجه "ّبرخی از نظریاتی که از سوی ایالات متحده ارایه شد" هستند و آنها " با ایالات متحده روی ابعاد نیازمندی پاکستان به انرژی" گفتگو می‌کنند.

وزارت امور خارجه پاکستان، در گذشته ادعا کرده بود که اسلام آباد به جواز معافیت از تحریم ها از سوی واشنگتن، برای اعمار این لوله گاز با تهران، نیاز ندارد. اما کارشناسان امور می‌گویند که تحریم ها، پس از آغاز انتقال گاز، انفاذ خواهد شد.

وزارت امور خارجه پاکستان و وزارت انرژی آن کشور، تایید نکردند که ایا اسلام آباد برای دریافت جواز معافیت از تحریم ها از سوی واشنگتن، درخواست داده است یا نه.

گروه

XS
SM
MD
LG