لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیق مستقل: نیروهای ویژهٔ بریتانیایی پالیسی کشتن مردان افغان را داشتند


تحقیق مستقلی که ادعا‌های کشتار غیرقانونی غیرنظامیان افغان را در افغانستان بررسی می‌کند، حاکی از آن است است که نیروهای ویژهٔ بریتانیایی در افغانستان پالیسی کشتن مردانی را داشتند که در "سن جنگی" قرار داشتند، صرف نظر از آنکه تهدیدی از جانب این افغان‌ها متوجه نظامیان بریتانیایی بوده باشد.

این تحقیقات که در ماه مارچ آغاز شد اما اکنون استماعیه‌هایش را در محاکم عدلی شاهی لندن آغاز کرده است، اتهامات در مورد چگونگی انجام وظایف نیروهای ویژهٔ بریتانیا در افغانستان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ را تحقیق می‌کند.

اولیور گلاسگو، وکیل دخیل در این تحقیق گفت که یک سرباز بریتانیایی پذیرفته بود که "پالیسی کشتن افراد در سن جنگی در نیروهای ویژه وجود داشت".

گلاسگو افزود که این ادعا در یک دوسیهٔ محرم امنیتی کشف شد که چند سال پس به دست آمده و در آن جزییات صحبت با این سرباز وجود داشت.

او اضافه کرد که اتهاماتی نیز وجود دارد که نیروهای افغان به دلیل این برخورد، انجام وظیفه در کنار نیروهای ویژهٔ بریتانیایی را رد کرده بودند.

این وکیل علاوه کرد که آنانی که پنهان‌کاری می‌کنند بدانند که هیچ سوتفاهمی در کار نیست.

مسوولین این تحقیقات گفته اند که هر آنچه در توان دارند انجام خواهند داد تا معلومات معتبر را در مورد هرگونه پنهانکاری، اگر وجود داشته باشد، جمع آوری کنند، حتا اگر عاملان آن مقامات بلندپایه هم باشند.

این تحقیق در برگیرندهٔ به اصطلاح بازداشت‌های عمدی و چگونگی تحقیقات در مورد کشتار غیرقانونی توسط پولیس نظامی بریتانیا است، به ویژه در این خصوص که آیا پنهان‌کاری در این راستا صورت گرفته است یا نه.

این تحقیقات مستقل، ادعاهای حقوقی ده‌ها خانواده‌ای را پیگیری می‌کند که گویا نزدیکان شان توسط نیروهای ویژه‌ٔ بریتانیایی، در جریان عملیات‌ شب‌هنگام به قتل رسیده اند.

در این جریان، گواهی خانواده‌های ۳۳ نفر، به شمول هشت کودک، شنیده خواهد شد که نیروهای بریتانیایی به کشتن آنان متهم اند.

دو تحقیقی که در گذشته توسط پولیس نظامی بریتانیا انجام شده، قرار است در این تحقیق مورد موشگافی قرار گیرد.

خانواده‌های افغان تقاضا کرده اند تا پیش از اسماعیه‌های روز دوشنبه نهم اکتوبر، حقایق به آنان ارایه شود.

این تحقیق توسط هادون کیو، قاضی ارشد بریتانیایی رهبری می‌شود.

نیروهای ویژهٔ کشورهای دیگر نیز در افغانستان به کشتن غیرقانونی افغان‌ها متهم اند.

در آسترالیا، تحقیقات نظامی در سال ۲۰۲۰ دریافت که نیروهای ویژهٔ این کشور به گونهٔ غیرقانونی ۳۹ غیرنظامی و زندانی افغان را کشته بودند.

در آن تحقیقات واضح شد که نیروهای ویژه به محاکم صحرایی، رقابت‌ها برای کشتن افراد بیشتر و شکنجه دست زده بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG