لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: موج وحشیانۀ یهودستیزی را محکوم می‌کنم


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، حین سخنرانی در مراسم یاد بود از قربانیان هلوکاست در کانگرس امریکا
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، حین سخنرانی در مراسم یاد بود از قربانیان هلوکاست در کانگرس امریکا

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه هفتم می (۱۸ ثور) در سخنرانی سالانه خود به مناسبت روز ملی یادبود قربانیان هولوکاست ''موج وحشیانه'' یهودستیزی را محکوم کرد.

یادبود از قربانیان هولوکاست مصادف با هفتمین ماه حملات گروه حماس بر جنوب اسراییل است که در نتیجه آن، دست‌کم ۱۱۷۰ نفر کشته شدند و تندروان حماس کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

بایدن در جریان سخنرانی خود به مناسبت یادبود از قربانیان هولوکاست یا کشتار جمعی یهودیان که نزدیک به هشت دهه‌ قبل و در جریان جنگ جهانی دوم توسط نازی‌های آلمان قتل عام شدند، گفت: "این نفرت [یهود ستیزی] هنوز هم در اعماق قلب بسیاری افراد در جهان نهان است.''

رییس جمهور بایدن روز سه‌شنبه در حضور گروهی از قانونگذاران امریکا و چند بازماندۀ مسن هولوکاست در کانگرس ایالات متحده در مورد اقدام نازی‌های آلمان مبنی بر نابودی نظام‌مند شش میلیون یهودی سخنرانی کرد.

رییس جمهور ایالات متحده در جریان این سخنرانی خود تلاش کرد تا حمله هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل را با قتل عام یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم مرتبط کند.

حمله حماس موجب شد تا اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات تهاجمی گسترده را بر ضد حماس در نوار غزه آغاز کند،‌ عملیاتی که به گفته وزارت صحت غزه تا حالا موجب کشته شدند بیش از ۳۴ هزار فلسطینی شده است.

بایدن افزود که پس از حملات هفتم اکتوبر:‌ ''ما موجه وحشیانه یهودستیزی را در امریکا و سراسر جهان مشاهده کرده‌ایم.''

رییس جمهور امریکا گفت که حملات حماس ۷۵ سال قبل نه، بلکه هفت ماه پیش در اسراییل صورت گرفت و ''مردم از قبل فراموش کرده‌اند و فراموش کرده‌اند که حماس این وحشت را به راه انداخته است."

بایدن خطاب به جوامع یهودی مستقر در ایالات متحده گفت:‌ ''تعهد من به مصوونیت مردم یهود، امنیت اسراییل و حق آن به عنوان یک کشور مستقل یهودی آهنین است، حتا زمانی که اختلاف نظر داریم."

امی اسپیتالنیک، رییس شورای یهودیان مستقر در ایالات متحده، از سخنرانی بایدن تمجید کرد و با نشر اعلامیه‌ای گفت که "یهودستیزی مشکل همه است، نه فقط مشکل یهودیان.''

اسپیتالنیک گفت:‌ ''افزایش تیوری‌های توطیه یهودستیزی و نفرت تهدیدی است که مصوونیت هر امریکایی، هنجارها و ارزش‌های دموکراتیک عمدۀ ما را تضعیف می‌کند. ما از رهبری اخلاقی واضح رییس جمهور بایدن در مقابله با این تهدید...سپاسگزاریم. ''

او همچنین از کانگرس ایالات متحده خواست تا به سرعت قانون مقابله با یهودستیزی را تصویب کند، بودجه وزارت معارف امریکا را برای رسیدگی به یهودستیزی و سایر موارد نقض حقوق مدنی یهودیان در دانشگاه‌ها افزایش دهد.

ایالات متحده در حالی از قربانیان هولوکاست یادبود به عمل آورده است که محصلان در ده‌ها دانشگاه در سراسر ایالات متحده با برگزاری تظاهرات، خواهان آتش‌بس در نوار غزه شده‌اند.

مقامات ایالات متحده از جمله رییس جمهور بایدن گفته‌اند که مظاهره حق مردم است، اما معترضان نباید دست به خشونت بزنند.

بسیاری از محصلان حامی فلسطین در دانشگاه‌های امریکایی در نظر دارند که خواست‌های شان را در مراسم فراغت شان مطرح کنند.

رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که در جریان این مظاهرات دست‌کم دو هزار نفر بازداشت شده اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG