لینک های دسترسی

Breaking News

پخش اطلاعات نادرست در انترنت؛ دردسری برای انتخابات در هند


صفوف رای‌دهندگان در یک مرکز رای‌دهی در هند
صفوف رای‌دهندگان در یک مرکز رای‌دهی در هند

در حالیکه انتخابات چند مرحله‌ای در هند جریان دارد، اطلاعات نادرست آنلاین در مورد انتخابات در این کشور افزایش یافته و محققانی که اطلاعات نادرست را در هند دنبال می‌کنند، می‌گویند که این کشور به دلیل تنوع زبانی و فرهنگی و همچنین اجرای ضعیف پالیسی‌های ضد اطلاعات غلط توسط شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، به ویژه در برابر اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز، آسیب‌پذیر است.

انتخابات هند که در هفت مرحله برگزار می‌شود، روز جمعه ۱۹ اپریل آغاز شد که در آن نرندا مودی، صدراعظم این کشور تلاش دارد برای سومین بار پیهم به کرسی صدارت برسد. نزدیک به یک میلیارد نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات اند.

هند یک ایکوسیستم آنلاین عظیم است که بیشترین تعداد کاربران وتساپ و یوتیوب را در جهان دارد. ادعاهایی که اخیراً در هند به صورت آنلاین منتشر شده، جزییات مرتبط به رای دادن را نادرست می‌خواند، بدون مدرک ادعا می کند که در انتخابات تقلب خواهد شد و خواستار خشونت علیه مسلمانان هند شده است.

محققانی که اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز را در هند دنبال می‌کنند، می‌گویند که اجرای ضعیف پالیسی‌های شرکت‌های فناوری، شرایط مناسبی را برای محتوای مضر ایجاد کرده است که می‌تواند افکار عمومی را منحرف کند، خشونت را تحریک کند و میلیون‌ها رای‌دهنده را متحیر کند که چه چیزی را باور کنند.

ریکا سینگ، یک رای دهندهٔ ۴۹ ساله هندی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "یک کاربر عادی نمی داند که آیا فردی که افکار خود را از طرف دیگر به اشتراک می گذار، یک شخص است یا یک روبات ؟"

سینگ ابراز نگرانی کرد که الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی دیدگاه رای دهندگان را ممکن نسبت به واقعیت تحریف کند. او گفت: "بنابراین شما حتا بدون اینکه متوجه شوید متعصب می‌شوید."

جعل‌کاری

یک نمونهٔ بارز اطلاعات نادرست یا گمراه کنندهٔ آنلاین ویدیویی از دو هنرپیشهٔ بالیوود – امیرخان و رنویر سینگ - است که از نرندا مودی انتقاد می‌کنند و از حزب مخالف کانگرس حمایت می‌کنند.

اما این ویدیو که به گونهٔ گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اصلی نبوده، جعلی و ساخته شده هوش مصنوعی است. هر دوهنر پیشه به پولیس در مورد شکایت کرده اند، اما چنین اقداماتی نمی تواند جریان چنین اطلاعات نادرست را متوقف کند.

شرکت‌های فناوری مانند گوگل و میتا -مالک فیس‌بوک، واتساپ و انستاگرام - می‌گویند که برای مبارزه با محتوای فریبنده یا نفرت‌انگیز تلاش می‌کنند و در عین حال به رای‌دهندگان کمک می‌کنند منابع موثق را پیدا کنند. اما محققانی که مدت‌هاست اطلاعات نادرست را در هند دنبال می‌کنند، می‌گویند که وعده‌های آنها پس از سال‌ها اجرای ناموفق و رویکردهای غیر موثر که تنوع زبانی، مذهبی، جغرافیایی و فرهنگی هند را در نظر نمی‌گیرد، ناکام است.

محققان اطلاعات نادرست که بر هند تمرکز دارند، می‌گویند با توجه به بزرگی هند و اهمیت آن برای شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، انتظار تمرکز بیشتری از سوی رسانه‌های اجتماعی را دارند.

سود یک شرکت، تاوان یک ملت

ریتومبرا مانووی، استاد حقوق در پوهنتون گروننجین در هالند و رهبر گروه مهاجرین هندی بنام "لندن ستوری" که ماه گذشته تظاهراتی را در خارج از دفتر میتا در لندن برگزار کرده بودند، می‌گوید: "این سکوها (رسانه‌های اجتماعی) از این طریق درآمد کسب می‌کنند. آنها از آن سود می برند و کل کشور هزینه آن را می پردازد. "

تحقیقات این گروه و سازمان دیدبان بین المللی مدنی هند، نشان می‌دهد که میتا به تبلیغات سیاسی، پست هایی حاوی اظهارات نفرت انگیز ضد مسلمانان، روایت های ملی گرایانه هندو، پست‌های زن ستیزانه در مورد نامزدهای زن و همچنین تبلیغات تشویق کننده خشونت علیه مخالفان سیاسی، اجازه داده است.

این تبلیغات بیش از ۶۵ میلیون بار در ۹۰ روز اوایل سال جاری دیده شده و بیش از یک میلیون دالر هزینه داشته است.

میتا از کار خود در مورد انتخابات جهانی دفاع می کند و یافته‌های تحقیق در مورد هند را به چالش می کشد و می‌گوید که کار خود را با نهاد‌های مستقل حقیقت‌سنج قبل از انتخابات گسترش داده است و کارمندانی را در سراسر جهان گماشته که آماده اند در صورت سواستفاده از این شبکه‌ها، اقدام کنند.

نیک کلگ، رییس امور جهانی میتا در مورد انتخابات در هند گفت: "این یک آزمون بزرگ و بزرگ برای ما است. "

او در مصاحبه اخیر خود با اسوشیتدپرس گفت: "از ماه‌ها به اینسو آمادگی در هند داریم. ما تیم هایی داریم که شبانه روز کار می کنند. ما بررسی‌کنندگان حقایق را به چندین زبان در هند داریم. ما یک سیستم تشدید ۲۴ ساعته داریم."

به گفته کارشناسان، یوتیوب یکی دیگر از سایت‌های مشکل ساز برای اطلاعات نادرست در هند است. محققان در سازمان غیرانتفاعی Global Witness and Access Now برای آزمایش اینکه چقدر این رسانه در اجرای قوانین خود خوب عمل می‌کند، ۴۸ آگاهی جعلی را به زبان‌های انگلیسی، هندی و تلوگو با اطلاعات نادرست یا فراخوان‌های خشونت ایجاد کردند.

هنری پک، محقق در این سازمان گفت که وقتی این تبلیغات نادرست برای تایید به یوتیوب ارسال شد، پاسخ ناامید کننده بود. او گفت: "یوتیوب روی هیچ یک از آنها عمل نکرد و در عوض تبلیغات را برای انتشار تایید کرد."

اما گوگل، مالک یوتیوب، این تحقیق را مورد انتقاد قرار داده و گفت که روش‌های متعددی برای دریافت تبلیغاتی که قوانین آنها را نقض می‌کنند، دارد. این شرکت گفت که Global Witness تبلیغات را قبل از اینکه قابل مشاهده و مسدود شود، حذف کرد.

گوگل در بیانیه‌ای گفت: "پالیسی‌های ما که در چندین زبان هندی اجرا می‌شود، صراحتاً تبلیغاتی را که ادعاهای آشکارا نادرستی دارند و می‌تواند مشارکت یا اعتماد در انتخابات را تضعیف کند، ممنوع می‌کند."

تهدید هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تازه‌ترین تهدید است و پیشرفت در این عرصه، ایجاد تصاویر، ویدیو یا صداهای واقعی را آسان تر از همیشه کرده است. ویدیوهای جعلی ساخته شده توسط هوش مصنوعی در انتخابات در سراسر جهان، از مولداوی گرفته تا بنگله‌دیش، ظاهر می‌شوند.

سنتیل نایاگام، بنیانگذار یک شرکت هوش مصنوعی معتقد است که تقاضای فزاینده‌ای برای تصاویر و صداهای جعلی، به ویژه از سیاستمداران وجود دارد. در آستانه انتخابات، او چندین بار در مورد ساخت ویدیوهای جعلی سیاسی با استفاده از هوش مصنوعی مورد بازپرس قرار گرفته است. او گفت: "بدون شک، بازاری برای این کار وجود دارد."

برخی از جعلی‌هایی که نایاگام تولید می‌کند، سیاستمداران مرده را نشان می‌دهند و قرار نیست جدی گرفته شوند، اما سایر جعلی‌های او که در فضای مجازی منتشر می‌شوند به طور بالقوه می‌توانند رای دهندگان را فریب دهند. این خطری است که خود مودی بر آن تاکید کرده است.

مودی گفت: "ما باید به مردم در مورد هوش مصنوعی و جعلی‌ها، نحوه کارکرد و کارهایی که می‌تواند انجام دهد، آموزش دهیم."

وزارت اطلاعات و فناوری هند به شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی دستور داده است که اطلاعات نادرست، به‌ویژه ویدیو و صوت‌های تهیه شده توسط هوش مصنوعی را حذف کنند. اما کارشناسان می‌گویند که فقدان مقررات یا قانون مشخصی که بر هوش مصنوعی و محتویات جعلی متمرکز باشد، از بین بردن آن را سخت‌تر کرده و تشخیص اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی جعلی است را به عهده رای دهندگان می‌گذارد.

برای انکیتا جسرا، ۱۸ ساله که برای نخستین بار رای می‌دهد، این ابهامات باعث می شود که نداند چه چیز را باور کند. او گفت: "اگر ندانم آنچه گفته می‌شود درست است، فکر نمی‌کنم بتوانم به افرادی که کشور من را اداره می‌کنند، اعتماد کنم."

گروه

XS
SM
MD
LG