لینک های دسترسی

Breaking News

مرکز خبرنگاران افغانستان: بستن دو تلویزیون از سوی طالبان خلاف قانون است


مرکز خبرنگاران افغانستان اقدام کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای حکومت طالبان مبنی بر بستن دو تلویزیون خصوصی را خلاف قانون خوانده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان، روز سه شنبه ۱۶ اپریل (۲۸ حمل)، فعالیت تلویزیون‌های خصوی نور و بریا را تعلیق کرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان، روز چهارشنبه ۱۷ اپریل (۲۹ حمل)، با نشر اعلامیه‌ای گفت: "مرکز خبرنگاران افغانستان این اقدام را خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور و در راستای محدود کردن بیشتر رسانه‌های آزاد می‌داند و خواستار لغو این دستور و بازگشایی هرچه زودتر و بدون قید و شرط این دو رسانه می‌باشد".

این مرکز گفته است که بر بنیاد قانون رسانه‌های همگانی، هر شهروند افغانستان و احزاب سیاسی حق ایجاد رسانه را دارند و افزون برآن در قانون آمده است که رسانه‌ها در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد اند و مسوولان نباید کار آنها را محدود و یا آنان را تهدید کنند.

ذبیح‌الله سادات، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای، به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که پس از بررسی کارکرد تلویزیون‌های نور و بریا در این کمیسیون، فیصله شد که کار هر دو رسانه به دلیل "تخلف از اصول رسانه‌ای" و "منافع ملی افغانستان" تعلیق شود.

او گفته است تا زمانی که محکمه به پرونده این دو تلویزیون رسیدگی می‌کند، هر دو رسانه بسته خواهد ماند.

در اعلامیه مرکز خبرنگاران افغانستان از سادات نقل شده است که نشر موسیقی و عدم پوشیدن ماسک توسط کارمندان زن در هنگام کار، اتهاماتی اند که علیه تلویزیون خصوصی نور مطرح شده است. همچنان به گفتۀ سادات، تلویزیون بریا نیز با نشر سخنان اخیر گلبدین حکمتیار در مورد "روابط حکومت طالبان با امریکا" از قانون تخطی کرده است.

در اعلامیه آمده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان تصریح می‌کند آن‌چه که کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای به عنوان تخلف این دو رسانه برشمرده است، در حقیقت جز حقوق قانونی رسانه‌ها می‌باشد".

مسوولان این دو تلویزیون به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته اند که پس از صدور فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای، دروازه هر دو رسانه بسته شده است.

تلویزیون نور که تحت حمایت رهبری حزب جمعیت اسلامی است، در سال ۱۳۸۶ و تلویزیون بریا متعلق به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی است که در سال ۱۳۹۶ خورشیدی به نشرات آغاز کردند.

طالبان در حالی به توقف نشرات این دو تلویزون اقدام کرده اند که حکومت این گروه فعالیت احزاب سیاسی را در افغانستان منع کرده است.

عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیۀ طالبان چندی پیش گفته بود که در حکومت این گروه حتا کاربرد واژۀ "حزب" نیز "جرم" پنداشته می‌شود.

طالبان در بیش از دو و نیم سال گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، محدودیت‌های فراوانی را بر رسانه‌ها وضع کرده و فضای کار رسانه‌ای را تنگ و محدود کرده اند.

این گروه نشرات رسانه‌های برون مرزی به شمول صدای امریکا و دویچه وله را نیز در افغانستان متوقف کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، چند روز پیش گزارش داد که پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، علاوه بر مشکلات اقتصادی، فشار بر رسانه‌ها نیز افزایش یافته است و به همین دلیل در دو سال گذشته ۵۴۷ رسانه، ۸۰ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۷ شبکه رادیویی و ۱۳ شبکه خبررسانی از فعالیت باز مانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG